fbpx

Yrityksen verkkosivujen ja sähköpostien sulkeminen

Verkkopalveluiden sulkeminen

Yrityksen verkkosivut, sähköpostit ja verkko­tunnukset saa suljettua yrittäjän kuoleman jälkeen esimerkiksi asiakas­numeron avulla.

Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä palveluille voi tehdä ja miten.

Yrityksillä on yleensä vähintään yksi verkkotunnus, jonkinlaiset kotisivut ja mahdollisesti myös sähköpostipalveluita.

Yritysmuodolla ei ole vaikutusta palveluiden sulkemiseen tai mahdolliseen jatkamiseen.

HUOM! Yrityksen verkkopalveluita ei kannata välttämättä lopettaa yrittäjän kuoleman tai vakavan sairauden takia.
Kaikkia palveluita ei tarvitse irtisanoa ja lopettaa heti, vaan ne kannattaa pitää tallessa mahdollista omistajanvaihdosta varten.

Tämän artikkelin asiantuntijana ja kirjoittajana toimii asiakaspalvelu­vastaava Jarkko Karvinen, Zoner Oy

ASIAKASPALVELU
010  235 6688
arkisin klo 8-18
la-su klo 10-16
[email protected]

Aluksi on tietysti tärkeää selvittää, mistä kyseiset palvelut on hankittu.

Tieto voi selvitä helposti laskujen tai muiden papereiden, kuten sopimusten avulla. 

Tietoa voi etsiä myös yrityksen ja yrittäjän sähköpostista esimerkiksi hakusanoilla ‘webhotelli’ tai ‘FTP’ tai ‘domain’.

Verkkotunnuksen avulla on mahdollista löytää palveluntarjoaja, jos kaikki palvelut ovat samassa paikassa. Hakupalveluita ovat esim. Whois.net ja DNS checker.

Palveluiden sulkeminen

Palveluiden sulkeminen onnistuu ottamalla yhteyttä palveluntarjoajan asiakaspalveluun ja kertomalla, mitä on tapahtunut.

Tässä kohtaa on hyvä olla ajatus siitä, mitä palveluille halutaan tehdä eli halutaanko vain pääsy verkkosivustolle tai sähköposteihin vai halutaanko osa tai kaikki palveluista sulkea tai lakkauttaa kokonaan.

Palveluntarjoajilla voi olla hieman erilaisia käytäntöjä sopimusten irtisanomisen kanssa. Osa voi esim. edellyttää, että sopimus pidetään voimassa määrätyn irtisanomisajan.

Zonerin asiakaspalvelu:
Joskus käy myös niin, että yritykselle hankitut palvelut huomataan vasta siinä kohtaa, kun uusi laskutuskausi on alkanut ja lasku palveluista saapuu esimerkiksi perikunnalle.

Jos palvelut halutaan lopettaa, me Zonerilla hyvitämme laskun tällaisessa tapauksessa. Zoner ottaa mahdolliset verkkotunnuksista syntyvät kulut omaksi tappiokseen, jotta läheisillä on yksi murhe vähemmän. Tämä on ollut meidän tapamme ottaa osaa suruun.

Omistajanvaihdos

Jos yritystoimintaa halutaan jatkaa tai muusta syystä halutaan pääsy palveluihin, pyytää palveluntarjoaja yleensä jonkin todisteen siitä, että henkilöllä on riittävä kytkös yritykseen.

Todisteeksi voidaan pyytää esimerkiksi lasku- tai asiakasnumero tai jokin muu tunniste. Tarkoituksena on varmistaa, että kyseisellä henkilöllä on oikeus päästä hallinnoimaan palvelua.

Huomaathan, että palveluntarjoajilla voi olla hieman erilaisia käytäntöjä omistajanvaihdosten kanssa. 

Zonerin asiakaspalvelu:
Varmistuksen jälkeen toimitamme uudet tunnukset niitä pyytävälle henkilölle ja kerromme myös tarvittavat tiedot itse palveluista. Kysymme myös tässä kohtaa tietoa siitä, onko palvelut tarkoitus lopettaa vai jatkaa. Jatkamisen kohdalla kysymme myös tarvetta siirtää palvelut toiselle asiakuudelle. 

Tarvittaessa palvelut voidaan helposti siirtää myös toisen yrityksen nimiin.

Asiakaspalvelu­vastaava
Jarkko Karvinen
Zoner Oy

Zoner on kotimainen hosting­alan yritys, jonka kautta saa verkkotunnukset, webhotellit, WordPress-optimoidut palvelut ja sähköpostit omalla verkkotunnuksella.

MUISTILOKERO

Kaikki yrityksesi tärkeät tiedot yhdessä paikassa

Tilaa sähköpostiisi ilmoitus, kun uusi artikkeli julkaistaan

Antamiasi tietoja käytetään ainoastaan uusista julkaisuista tiedottamiseen. Tutustu Tietosuojaselosteesteen.